Selasa, 12 April 2022

BMI tu penting ke?

Biasa orang yang nak turunkan berat badan, dia perlu amik tahu pasal BMI. BMI tu apa sebenarnya? Ia adalah Body Mass Index.

Ia adalah satu cara untuk ukur berat badan kita bersama dengan ketinggian kita.

Senang cerita ia adalah penunjuk atau penanda aras berapa banyak lemak dalam badan kita dan BMI juga ada kaitan dengan lemak dalam badan kita.

Dalam kata lain, lagi tinggi BMI kita maka lagi tinggi la lemak dalam badan kita.

Terdapat empat kumpulan BMI yang boleh memberikan gambaran sebenar mengenai jumlah lemak badan kita.

Empat kumpulan tersebut ialah
kurang berat badan (underweight),
sihat (healthy),
berat badan berlebihan (overweight) dan
obes (obese).

Macam mana nak tahu kita ni kumpulan mana?

Kena tengok jadual standard yang disediakan.

Kurang berat badan: Bawah daripada nilai 18.5
Sihat: Nilai antara 18.5 hingga 24.9
Berat badan berlebihan: Nilai antara 25 hingga 29.9
Obes: Nilai 30 dan ke atas

Kategori BMI ini memberikan gambaran kepada kita tentang risiko kesihatan yang berpotensi berlaku berdasarkan berat badan tersebut.

Dulu saya tak amik port pun sebab saya ingat saya kurus [ perasaan aje] tapi lepas dah biasa buat check up di BP Lab baru saya tahu saya perlu turunkan berat lebih kurang 10 kg kalau nak kekal sihat.

Barulah terbuka minda ni, apa benda BMI tu. Pentingnya BMI.

Memang ada formula nak tahu BMI kita, nak mudah google aje BMI Calculator.




Bila dah berumur 40 an ni, kena cakna kesihatan. Saya dah lihat kesan diabetics , kesan dialisis...atas kesihatan. Kalau boleh usaha nak sihat.

Kata bidan saya makcik Masnah, biasanya bila dah berumur kita akan kurang makan. Tidur pun tak senyenyak masa muda. Kalau badan ringan, senang nak bangun beribadat katanya.

Tahun ni serius Cinch Shake sangat mainkan peranan penting.
Seketul kurma medjool dan segelas Cinch Choc dah memadai. Cuma adakala nak rasa lauk yang dimasak, saya akan amik sejemput nasi. Sekadar jamah.

Sahur yang ringkas buat kita rasa senang nak urus..saya masak satu lauk aje untuk anak-anak. Masa mereka masih panjang, perlu untuk pembesaran.

Jika kalian ada ahli keluarga yang ada masalah diabetics atau kolestrol tinggi, try la sahur dengan Cinch Shake Shaklee. Tak perlu makan nasi pun. Kenyang insyaAllah. Malah walau dah tengahari , takde masalah perut berkeroncong.
Tiada lagi masalah sembelit. ESP juga membantu mendapatkan kulit yang cantik dan bersih. Worth to give a try.





Nak cuba tak Cinch Choc dan ESP? Boleh aje pm saya.

Tak sempat nak masak untuk Sahur? Cinch Shake kan ada!
https://www.shaklee.com.my/content/promo-80UV
https://www.shaklee.com.my/products/promotion/00P630
https://www.shaklee.com.my/content/nutrisi-ramadhan-2022


#PuasaPenuhBererti
#PastinyaShaklee
#BerpuasaDenganShaklee
#Semudah123
#ShakleeRamadhan
#RamadhanSihat


Nak register ahli untuk dapat harga dan tawaran istimewa? 

Klik Link ni



Penafian : Segala testimoni dan penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan ntuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendpaat nasihat dari doktor atau mana-mana pakar kesihatan yang diiktiraf.

Tiada ulasan: