Isnin, 24 November 2014

K.A.M Kam P.U.N.G Pung ......... longkang?

Pembesaran anak bukan hanya dari aspek fizikal semata-mata yang perlu dilihat tetapi perkembangan mental perlu dititikberatkan.


Zaman saya mengajar anak murid baik masa tuition atau di sekolah kerajaan banyak yang saya belajar termasuklah sifat sabar.

Namun tak kurang juga rasa takut...bila saya dah lihat sendiri dengan mata sendiri situasi yang mungkin biasa pada cikgu veteran.

Saya diberi kepercayaan Guru Besar mengajar budak tahun 3 dan tahun 5... dan paling mencabar kerana tahun 3 kelas corot yang tak pandai membaca langsung walau dah 9 tahun. Walau bukan semua tapi majoriti ia kelas yang sangat lemah dalam membaca.

Saya kategorikan mereka anak-anak yang kurang mendapat perhatian mak ayah. Kebanyakan dari keluarga susah dan mempunyai adik beradik yang ramai maka mak yang tak bekerja sibuk uruskan keluarga.

Namun bukan itu yang saya nak kongsikan...saya nak share tentang pentingnya pemakanan anak-anak kerana ia membentuk otak mereka tanpa sedar.

Saya ada seorang murid yang saya ingat sampai hari ini. Mukanya handsome dan berkulit putih. Mungkin ikut wajah maknya yang cantik. Namun cabaran anak ini ialah apa yang dibaca tidak sama dengan apa yang disebut....

Masih ingat saya cuba membantunya belajar membaca....

Saya " Cuba kamu baca ini...."

Anak murid " k.a.m kam p.u.n.g pung " ...dan dia senyap.

Saya terus mencelah...so bunyinya apa?

Anak murid saya menjawab " longkang".

Saya andaikan dia hentam .....so saya betulkan dan  teruskan perkataan seterusnya....

" Cuba kamu baca yang ini pula....."

Anak murid " g.u.r.u ....cikgu"

Hmmm dah masuk perkataan kedua dan seterusnya saya perasan anak ini tidak fokus.

Apa yang boleh saya katakan otaknya kurang lecithin. Mengapa lecithin? Ini kerana ia membantu penghasilan acetylcholine yang penting untuk nuerotransmitter yang bekerja sebagai penghubung antara otak ke seluruh jaringan saraf dan pengendalian fungsi tubuh.

Banyak sebenarnya fungsi acetylcholine ini antaranya ialah membantu kita fokus , meningkatkan daya mengingat, rasa haus, pengaturan mood, otot dan beberapa lagi.

Memang kita nampak anak kita kenyang bila dah bagi makan ....namun adakah keperluan utama untuk perkembangan otak dan pertumbuhan tubuh mereka dipenuhi dengan sepenuhnya melalui pemakanan yang mereka amik sekarang?


Ditambah mainanan anak hari ini sangat canggih....ipad, PSP dan game di hp....ini semua membuatkan mereka hilang fokus dalam membaca tanpa kita sedar.

Punca cepat lupa.



DHA sangat penting untuk otak....tidak lupa juga dengan keperluan otak yang lain. Pengambilan Lecithin sebenarnya bagus untuk mereka.

Alhamdulillah saya dah mula konsisten bagi anak makan Lecithin , OmegaGuard, Carotomax, Nutriferon, Chew C dan Tripple Gems.

Mudah-mudahan mereka lebih fokus dan kreatif :)

Kalau kita boleh belikan anak kita pakaian yang cantik, mainan yang hebat pasti juga penting kita belikan mereka sesuatu yang bagus untuk perkembangan otak dan tubuh mereka.

Kita pun perlu amalkan vitamin terutama yang melibatkan otak ...OmegaGuard dan Lecithin sangat penting...walaupun ada orang fokus amik Lecithin dan OmegaGuard untuk kurus...uniknya supplement ini juga bagus untuk otak dan membantu daya mengingat dengan lebih bagus.

Sekarang kena juga pastikan pengambilan Lecithin konsisten macam amik OmegaGuard!!! Sure boleh lebih slim....yessss!!!!










* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan.

COD Shaklee Miri Sarawak.

 Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian Shaklee [atau] pembelian produk Shaklee [atau] menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui

Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com

 ♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛

 Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Tiada ulasan: