Khamis, 9 Mei 2019

Makanan rendah G.I ?

Dulu orang sebut glukos tu gula ringkas... kemudian saya belajar pula tentang Low GI. Nama lainnya rendah glisemik indeks.

Apa benda sebenarnya makanan yang dikatakan rendah glisemik indeks?

Makanan yang rendah glisemik indeks yang saya fahamkan adalah makanan meningkatkan paras gula dalam darah secara perlahan-lahan.

Dan saya belajar bahawa nasi dalam kategori makanan tinggi glisemik indeks. Maka nasi dikategorikan makanan yang meningkatkan paras gula dalam darah secara cepat. Sebab itu pesakit kencing manis @ diabetis disarankan mengurangkan mengambil nasi dengan banyak dalam diet harian.

Mungkin sebab itu saya perasan, bila berbuka dengan nasi malah bersahur dengan nasi jika tidak dikawal dengan baik, ia membuatkan kita cepat mengantuk selepas itu. Ini kerana paras gula dalam darah meningkat dengan cepat.

So puasa kali ini abah Addinnasa dah beritahu agar sahur sediakan makanan untuk anak-anak sahaja tetapi beliau lebih suka memilih untuk amalkan Shaklee Cinch Shake perasa cokolat.

Lebih mudah bila ada blender Shaklee, maka saya lebih suka blend bersama Shaklee Cinch Chocolate bersama kurma dan sesudu Shaklee Meal Shake.

Program kelansingan badan Shaklee

Testimoni sendiri ;

Apa yang saya rasai sendiri ialah badan lebih ringan....kita tak mudah la tidur terlalu lama jika keletihan , cukup sekadar short nap [ lena sebentar] bila siang hari dan berbeza bila berbuka dan bersahur dengan nasi yang saya rasa buat badan berat dan mudah mengantuk serta kebarangkalian untuk tidur lama juga boleh terjadi.

Program Kurus Shaklee
Menu sahur ringkas dan lengkap dengan khasiat.


Anda nak cuba kelainan dalam meningkatkan taraf kesihatan? Mulakan dengan pemakanan sahur dan berbuka. Menukar cara pengambilan dan diet pemakanan membantu kita menukar kepada kehidupan yang lebih baik.

Selamat mencuba!

Jemput baca : Cinch Shaklee untuk kurus?

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan.
 Pengedar Shaklee Kuala Terengganu
Nak beli produk Shaklee ?
Nak JOIN AHLI Shaklee ?
Nak makan produk Shaklee secara Percuma?
 Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com

 ðŸ“± Call/Whatsapp : 012-853-5689

 ðŸŒ» Salam sayang dari N2 @ Ibu Addinnasa

Tiada ulasan: