Ahad, 17 November 2019

TIGA PERKATAAN yang perlu jadi kebiasaan dalam keluarga.

Sejak dari kecil arwah mak didik kami membiasakan menyebut perkataan terima kasih pada abah bukan hanya setiap kali abah belikan makanan atau mainan, hatta bawak jalan -jalan pun, sampai aje rumah sebelum turun kereta...kami adik beradik akan cakap "Terima kasih Abah."

Arwah mak selalu pesan, nak minta tolong orang hatta adik beradik sekalipun kena sebut perkataan "Tolong" bukan mengarah semata-mata. Ia sebagai satu tanda hormat kepada orang yang kita minta tolong tersebut.

So bila dah berkeluarga, ia mudah untuk di aplikasi kan. Cuma tambahan perkataan "Maaf" kami biasakan jika sesiapa ada buat salah, kena cakap minta maaf supaya tiada masalah dalam hubungan kekeluargaan.

Tiga perkataan ini perlu menjadi perkataan utama dalam sebuah keluarga. Ia memberi kesan yang sangat positif dalam mendidik jiwa anak-anak yang sedang membesar.

Terima kasih - Apa sahaja yang kita terima, walaupun menerima hadiah yang bukan pilihan....ucapan terima kasih wajib diungkap sebab tanda kita bersyukur.

Tolong - Memulakan perkataan tolong bila memerlukan khidmat orang lain menunjukkan budi bahasa seseorang. Tanpa perkataan tolong, kita seolah-olah memberi arahan dan ia boleh membuatkan pihak ketiga rasa direndahkankan.

Minta Maaf - Perkataan ini sebenarnya membantu seseorang menurunkan egonya. Dengan mengaku kesilapan dan memohon maaf tidak sesekali menjatuhkan maruah atau martabat seseorang malah meninggikan pandangan manusia terhadap dirinya. Kami didik anak-anak bila mereka ditegur atas kesilapan yang mereka lakukan, perlu menyebut minta maaf dan bersalam cium tangan dengan abah ibu untuk meminta redho dan restu. Secara tak langsung membentuk jiwa yang lembut dan rendah diri yang bertempat.


Bila anak kecil ia mudah nak dididik...maka ajarkan dalam keluarga kita 3 perkataan in, nescaya harmoni rumahtangga dan kekeluargaan juga bertambah erat.



Lagu Barney ini kami selalu mainkan di video player masa zaman Addin kecil lagi.



Lagu Barney.


Lagu yang mengandungi mesej yang bagus dalam mendidik anak-anak selain membantu kita bertoleransi dalam keluarga.




 ðŸŒ» Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa

Tiada ulasan: