Sabtu, 18 Oktober 2014

3 perkara penting untuk kekal fokus

Saya dibesarkan dalam dunia berniaga sejak kecil tapi dunia MLM adalah yang paling menyeronokkan kerana kita belajar banyak perkara dari pelbagai lapisan masyarakat.


Miri


Malam ini saya nak share ada 3 perkara yang buat saya bertahan dalam Shaklee..... dan mungkin ia memberi anda idea mengapa anda buat Shaklee dan bertahan.
1. Jelas dan fokus dengan matlamat.
Saya mempunyai matlamat untuk membesarkan anak saya sendiri. Saya nak berhenti kerja as cikgu dan saya berhajat nak bantu lebih ramai surirumah yang ada income dari rumah. Bila cerita income saya yakin sebagai seorang surirumah pendapatan RM 3 angka atau 4 angka dah sangat membantu daripada mereka habiskan masa baca status orang di fb tanpa menjana apa2. Bila saya tahu matlamat ini saya tahu tugas saya ialah update blog, buat prospecting day [ untuk bantu surirumah convince suami mereka], buat training, dan beberapa tugas yang perlu saya komit kerana saya sangat jelas dengan matlamat saya.
2. Target yang boleh dicapai.
Saya menyediakan target bulanan saya dengan jelas iaitu personal uv tertentu, 2-3 session training dan prospecting sebulan , melahirkan mereka yang boleh mencapai bonus ikut usaha dan target downline.
3. Memberi manfaat pada orang lain.
Mengapa saya memilih bisnes Shaklee sangat jelas kerana vitaminnya berkualiti, selamat, diyakini dan berkesan. So saya sharekan dengan orang luar [ pembaca blog dan kenalan] apa yang saya makan dan paling saya seronok adalah bila melihat orang yang dulu sakit dan susah nak solat, kini sihat dan dapat beribadat dengan baik. Part yang buat saya paling enjoy adalah mendoakan mereka yang amal Shaklee mendapat kesihatan yang baik dan sentiasa sejahtera. Saya rasa kalau buat bisnes jual barangan lain... selepas customer beli dan bayar ia tamat di situ. Tapi Shaklee ada lagi yang menghubungkan kita iaitu DOA.
Untuk berjaya dalam Shaklee kena tahu beberapa perkara penting :
1. Fungsi dan kebaikan semua vitamin Shaklee. Sedikit sebanyak kena tahu punca penyakit supaya tahu mana vitamin yang sesuai untuk disyorkan.
2. Compensation plan - cara bonus dibayar supaya kita meletakkan target yang betul dan usaha kita selari dengan target.
3. Belajar urus organisasi. Kalau perlu buat kelas then kena lead organisation dan try buat kelas.
4. Belajar meniru mentor. Bila attend kelas bukan sahaja usaha dapatkan ilmu tapi belajar copy paste cara upline handle. Perbanyakkan join kelas.
5. Bantu ramai orang sihat dan berjaya dengan Shaklee.



So nanti saya sambung lagi sharing...
Akhir kata, tidurlah dengan mimpi yang indah!


 ♛ Call/Whatsapp : 012-853-5689 ♛
 Salam sayang dari

 N2 @ Ibu Addinnasa

Tiada ulasan: