Khamis, 4 Mac 2010

Hernia atau angin pasang



Pengalaman ibu dengan dua anak bujang ibu yang lahir tak cukup bulan;

Dua2 anak ibu ada hernia dari kecil.. lahir tak cukup bulan so kebarangkalian dapat memang tinggi.

Bak kata orang, anak first kita tak banyak experience, doc kata operate, then kami setuju sahaja sebab tak tahan tengok dia menangis bila ianya membengkak. Masa umur dua bulan operate..sayu bila teringat. Sebab doc anestetik tak tahu dia tak cukup bulan maka dia tak sedar selama 3 jam selepas operate. Lepas operate, ibu jaga makan, semua vit ibu amik dengan cukup supaya susu ibu penuh dengan vitamin so that baby cepat recover dari operation.

Anak kedua dah belajar dari pengalaman...ibu tak bagi doc operate, ibu guna cara tradisional. Ada doa yang bidan bagi saya amal... dan tuamkan dengan sirih. Ada orang tuam tapi caranya kurang betul..bidan ibu ajar, tuam yang betul ialah... amik daun sireh, dibasuhkan dengan selawat. Then amik iron, layukan sedikit daun2 sireh tadi seterusnya renyuk2kan dalam tangan sehingga keluar air then tuam kat tempat yang bengkak tadi. Doa Nurbuah jika tak silap, doa yang disuruh amal. Alhamdulillah tempat bengkak itu surut ...makan masa 2-3 bulan juga saya tuam. Tapi berbaloilah...anak kedua tak melalui operation.


Salam sayang dari ibu


6 ulasan:

** Perfect Love ** berkata...

mm Alhamdulillah dah surut bengkak nya kan.

Sy pun pernah dgr, angin pasang ni mmg ubatnya tuam dgn sirih

Mommy Harith Hannah berkata...

Kak N,

Hakim dulu, saya tuam dengan lada hitam yg dah ditumbuk2, balut dgn kain, dan panaskan guna iron. Lepas tue, sampul bahg 'telur' tue dgn daun sireh/ daun aper tah lupa. Nnt saya ambil gambar daun tue (yg takingat nama).

Mak saya tanam kat blakang rumah sejak Hakim lahir, kini bukan main gemuk lagi daun2 nya, lebih besar dr tapak tanagn.

Norita Shaklee berkata...

perfect love..

Bidan kata air sireh tu penawarnya.

Arnieh;

Cuba bagi gambar la nanti..boleh share ngan ibu2 lain juga.

Unknown berkata...

Hi

Suka hati jumpa website ini. Anak ketiga saya just 2 bulan, ada hernia. Doctor cakap nak buat operation.

Doctor cakap ada two jennis (waterlier and non-waterlier). Utk anak saya, dia cakap jenis kedua -non waterlier. Bengkap dia besar -dari kiri. Risau dia buat operation

Anak IBU Addin jenis mana? Berapa lama dia sembuh with rawatan tradisional?

Terima kasih

Unknown berkata...

Hi

Suka hati dpt website ini

Betul kah hernia dpt sembuh with trandisional?

Anak ketiga saya pun dpt hernia. Two bulan sahaja. Bengkaknya besar is sebelah kiri. Doctor cakap musti operate.
Doctoc cakap ada two jenis (Waterlier & Non-Waterlier). Anak saya jenis kedua.

Just now tahu, Anak Ibu Addin jennis mana. Berapa lama anaknya sembum dgn rawatan trandisinal?

TQ

Norita Shaklee berkata...

Kar,

Anak saya waterlier...

Anak pertama saya benarkan doc operate, tapi anak kedua saya buat perawatan tradisional. Sejauh mana kebaikannya ..saya melihat dari sudut keyakinan dan saya percaya doa seorang ibu boleh mengubah dunia. Saya amalkan doa yang diajar.

Namun jika anak Kar mempunyai masalah yang lebih kritikal atau kata lain, ususnya sudah terselit di dalam lubang better operate...sebelum getting worst.