Selasa, 13 Julai 2010

Hanya kita yang tahu jawapannya?



Biasakah mendengar komen-komen/penyataan berikut:

1st Saya pernah mengambil vitamin, TAPI saya kini saya sangat sibuk

2nd Saya berkerja kuat hingga lewat waktu, pasti kadang-kadang saya terlupa nak makan

97% rakyat Malaysia tidak mengambil makan seimbang. Masalah ini bermula seawal waktu minuman pagi. Atau yang lebih tepat saya tak sempat ambil sarapan pagi pun.

Mengapa terdedah pada risiko?

Cuba ambil ujian berikut :

1. Adakah anda minum 3 gelas susu rendah lemak setiap hari? Ya/ Tidak

2. Adakah anda makan High fiber(serat) setiap hari? Ya/Tidak

3. Adakah anda makan ikan sekurang-kurang 2 kali dalam seminggu? Ya/ Tidak

4. Adakah anda makan 4 hidangan sayuran hujau /kuning /merah setiap hari?  Ya/ Tidak

5. Adakah anda makan 2 hidangan buah-buahan setiap hari? Ya /Tidak

6. Adakah anda mengawal makanan manis dan berlemak? Ya/ Tidak

7. Adakah anda mengekalkan berat badan yang sesuai tanpa berdiet? Ya/ Tidak


Jika jawapan “ Tidak” kepada mana-mana soalan berkenaan, anda dikhuatiri mempunyai salah satu kekurangan berikut:

Vitamin A, Vitamin C, B-komplex, Vitamin E, Beta Carotene, selenium, Zat besi, Zat zink, Calcium, Magnesium, Omerga-3(EPA), Fiber.

Maka jika anda adalah seorang yang merasakan supplement tidak penting, apa kata fikirkan sekali lagi?

Salam sayang dari ibu




Tiada ulasan: